راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

دوشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۴۸ ب.ظ

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی در استان خوزستان در رشته‌کوه‌های زاگرس و در آبشار شوی یا تله زنگ در سردشت از توابع دزفول واقع شده است، و با فاصله اندکی از استان لرستان و در بین کوههای سرتنگ شوی قرار دارد.

آبشار شوی دارای  ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر است که بعد از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. آبشار شوی پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز به شهر زیبای دزفول در استان خوزستان می‌ریزد.


آبشار شوی یکی از زیباترین و بزرگترین آبشارهای  ایران است که در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد. قرارگیری این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان لرستان،باعث شده هر دو آن را از جاذبه های گردشگری استان خود می دانند, در صورتی که موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی دزفول و نیز ذکر قرارگیری این آبشار در دزفول درجلد ششم از جغرافیای ایران ، قرار گیری آن در استان خوزستان را محرز می کند.

آبشار شوی در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست،  پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست روییده‌است. همچنین این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است.

یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد .

در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .

بهترین زمان برای رفتن به شوی، اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در اواخر بهار و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک و سرد است ولی چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچکتر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر ، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می نماید.

برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه سردشت دزفول و پیر چل و مسیر دوم از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ شهرستان اندیمشک می باشد در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .

یکی از دلایل اصلی که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیر راه آن است و اینکه مسیر هم طولانی است و باید پیاده پیموده شود. به همین خاطر باعث شده که این منطقه زیبا تمیز و پاک باقی بماند. اخیرا تلاش هایی برای بهبود مسیر دسترسی به این آبشار صورت گرفته است.

منبع: سایت راهنماسفر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی