راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی- جاذبه های گردشگری و توریستی

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۱۸ ب.ظ

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه یا خَراب دَییرمان یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است که در شهرستان جلفا و درنزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.

آبشار آسیاب خرابه با ارتفاع آبشار اصلی حدود 10 متر و مساحت محوطه 200 مترمربع در حدود ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد، در حاشیه رود ارس قرار گرفته است.


آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی بود که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه قرار می‌گرفت، اما امروزه به علت تخریب بخش های عمده آن کاربردی ندارد و از این رو به «آسیاب‌خرابه» معروف است.

آسیاب‌خرابه از آبشارهای کوچک و بزرگ تشکیل شده که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود و  آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد، تأمین می‌شود. تمام سطوح دیواره های آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر زیبا و دل انگیز را پدید آورده است. در اطراف چشمه‌ای که در آسیاب خرابه قرار دارد، درختان انجیر بسیار زیبایی روییده است که چشم‌اندازی دلپذیر به وجود آورده‌اند و در سمت راست دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است.

این منطقه چشمه ای دارد که آب آن از کوه کیامکی تامین می شود. در اطراف چشمه، درختان انجیر روییده اند، و منظره ای بسیار زیبا را پدید آورده اند. آب پس از تبدیل به آبشاری بسیار زیبا، ته دره به یک رشته جویبار می پیوندد و به سوی شمال دره جریان می یابد. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است.

صدها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنک، همه در کنار ه باعث شده که این منطقه گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید از جاده مرند-جلفا به هادیشهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه 27 کیلومتر راه خاکی است.

 

منبع: سایت راهنماسفر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی